Новини

17.04.2024
37

Шляхи забезпечення населення України лікарськими засобами

Шляхи забезпечення населення України лікарськими засобами

Згідно впровадження Національної лікарської (фармацевтичної) політики НЛ(Ф)П в Україні, для покращення здоров’я наших громадян, велику роль грає оптимізація і удосконалення шляхів забезпечення лікарськими засобами.

  Основні цілі НЛ(Ф)П такі як: доступність ліків, їх якість, раціональне використання, реформування системи освіти, створення системи інформації про ліки, реформування системи наукового забезпечення і формування гнучкого менеджменту у фармацевтичній галузі, дають можливість вплинути на удосконалення процесів надання лікарської медикаментозної допомоги.

  Враховуючи вище сказане, була прийнята постанова КМУ №1022 від 5 грудня 2018 «Про затвердження Державної стратегії реалізації державної політики забезпечення населення лікарськими засобами на період до 2025 року» де була висвітлена стратегія державної політики забезпечення населення лікарськими засобами. Мета постанови – це  гарантування доступності та раціонального використання ефективних і безпечних лікарських засобів належної якості. Державна стратегія визначає рамки взаємодії всіх учасників такого процесу незалежно від форми власності, а також громадських організацій, донорів та інших зацікавлених сторін. Важливо визначити їх роль в цьому процесі.

  Дотримуючись рекомендації ВООЗ, для приближення законодавства України до законодавства ЄС, необхідно враховувати основні фактори:

1. Затвердження переліку основних лікарських засобів, які задовільнять потреби більшості населення, доступні у будь-який час і у достатній кількості, у необхідних лікарських формах, за вартістю доступною до сплати суспільством і безпосередньо пацієнтом.

2. Цінова доступність лікарських засобів. Це фактор для забезпечення доступу населення до основних ліків. При цьому має бути розуміння, що фактор дешевизни - не показник доступності.

3. Регулювання системи оптово-роздрібної реалізації лікарських засобів. Враховуючи поєднання в Україні різних форм власності у системі виробництва, постачання і реалізації лікарських засобів, мають впроваджуватися правила належної практики закупівель. Це надає доступ до основних ліків.

4. Належне фінансування лікарського забезпечення. Фактор, що є дуже чутливий для економіки країни, в частині витрат на охорону здоров’я у держбюджеті. Об’єктивні врахування коштів відповідно до нових вимог лікування у період проведення воєнних дій, збільшення осіб з хронічними захворюваннями, старіння населення, виникнення нових захворювань, підвищення резистентності населення.

5. Впровадження стандартів для регулювання обігу і забезпечення якості, безпеки і ефективності лікарських засобів. Для цього необхідні виконавчі структури, забезпечені ефективним, сучасним законодавством і фаховим, кадровим ресурсом.

6. Розвиток національного фармацевтичного виробництва лікарських засобів. Надання можливості розвитку вітчизняних підприємств за стандартами належної практики виробництва із врахуванням принципу конкуренції.

7. Впровадження принципів раціонального використання лікарських засобів. Цей фактор орієнтований на споживачів, лікарів і роздрібну ланку. Дотримання цих принципів надає гарантію, що пацієнт отримає препарат у відповідності до показань, в індивідуальних дозах, протягом необхідного терміну, та за мінімальною вартістю для нього і для суспільства.

8. Кадрове забезпечення. НЛ(Ф)П вимагає достатню кількість кваліфікованих і вмотивованих фахівців, що відповідають сучасним вимогам національної охорони здоров’я. Приділяється увага держави до:

 - планування навчання, підвищення кваліфікації фахівців, що працюють у фармацевтичній галузі;

- визначення мінімальних практичних і теоретичних знань;

- підготовка кадрів для роботи в державному управлінні;

9. Організація досліджень лікарських засобів і їх розробка. Необхідне створення гідних умов для можливості проведення  певних досліджень на науково-виробничих потужностях. Надання фінансування і пільг, для розвитку національного фармацевтичного виробництва лікарських засобів.

10. Контроль виконання роботи і її оцінка. Необхідна постійна система поточного моніторингу незалежними експертами і консультантами ВООЗ раз на два - три роки.

Підсумовуючи вище вказані фактори , можна стверджувати , що це є основні шляхи, які створюють умови для якісного забезпечення населення України лікарськими засобами.

           Підготувала асистентка кафедри громадського здоров’я Глушко Наталія Євгеніївна

Категорії: