Від випускників факультету здоров’я залежить стан самопочуття нації
Факультет здоров’я людини УжНУ не тільки пропагує культ здорового способу життя серед своїх студентів та викладачів. І не тільки дивує досягненнями своїх випускників - тут навчають, передусім, як допомогти людям зберегти найцінніше, як прожити життя довше і якісніше та передати наступним поколінням необхідні знання для захисту здоров’я нації. Випускники факультету точно знають, що робити, аби не потрапити до лікарів. А у разі неприємностей з організмом, фахово підкажуть, як його відновити.
До структури факультету входять три кафедри: кафедра фізичної реабілітації (очолює професор, доктор біологічних наук Золтан Фабрі), яка забезпечує викладання дисциплін з реабілітаційних технологій, здійснює підготовку аспірантів за спеціальністю «фізична реабілітація»; кафедра основ здоров’я (очолює доцент, кандидат медичних наук Ксенія Мелега) – відповідальна за підготовку студентів з дисциплін, що вивчають здоров’язберігаючі технології у відповідності до державних стандартів; кафедра теорії і методики фізичного виховання (очолює доцент, кандидат педагогічних наук Валерій Товт), що викладає дисципліни з фітнес-технологій та впроваджує здоров’язберігаючі технології в процес оздоровчо-рекреаційної рухової активності.
За спеціалізацією «фізична реабілітація, фітнес та рекреація» майбутні випускники факультету отримують дві кваліфікації: фахівця з фізичної реабілітації та фітнес-тренера. «Це розширює їхні можливості працевлаштування, - розповідає про переваги факультету декан Олена Дуло. - Такі випускники сьогодні потрібні у спортивно-оздоровчих установах, лікувально-профілактичних закладах, лікувально-фізкультурних диспансерах, фітнес-залах, санаторіях, профілакторіях, будинках відпочинку, лікарнях. Це дуже широкий спектр напрямів роботи, бо майбутнє все-таки за здоров’ям людини. І основне - це профілактика захворювань, а не їх лікування. Відомо, що стан здоров’я людини на 50% залежить від її способу життя. Протягом навчання на факультеті студенти здобувають знання зі здоров’язберігаючих, реабілітаційних та фітнес-технологій, що забезпечує високу потребу в наших випускниках на ринку праці».
Молоді фахівці, які закінчили факультет здоров’я людини, працюють інструкторами з лікувальної фізичної культури в санаторіях, обласному кардіодиспансері, лікарнях та дитячих санаторіях («Малятко»). У всіх провідних фітнес-залах області можна зустріти фахових тренерів – випускників факультету. Студенти старших курсів також активно працюють у мережах фітнес-клубів, керують спортивними організаціями, наприклад, Микола Щерба є директором спортивної школи ФСТ «Динамо» на Закарпатті.
«Якщо для студентів інших факультетів спортивний зал – це просто приміщення, де вони можуть позайматися спортом, то для наших студентів – навчальна аудиторія, необхідна для проведення практичних та лабораторних занять. Дуже добре, що ми сьогодні маємо оновлену спортивну базу: відремонтований великий спортзал, чудовий басейн. Наявність цих спортивних споруд дозволяє якісно надавати освітні послуги і готувати хорошого фахівця не тільки з фізичної реабілітації, але й з фітнесу та рекреації»,– зауважує Олена Дуло.
Здавалося б, на факультеті чекають тільки спортсменів, адже фізична активність—одна з переваг студентів цього факультету, проте високі спортивні досягнення зовсім не обов’язкові. Головне мати чіткі орієнтири щодо здорового способу життя та бажання навчитися відновлювати здоров’я інших. «До нас вступають абітурієнти, які мають відношення до спорту, які люблять фізичну активність, займалися певними видами, але це не є вимогою, адже наше завдання, насамперед, дати їм освіту, щоб вони могли у подальшому передавати свої знання у процесі роботи. Молоді люди повинні знати, як правильно провести тренування, щоб не нашкодити здоров’ю і вміти організувати тренувальний процес так, щоб це було корисно організму. Водночас, під час навчання частина студентів здобуває звання майстрів спорту, продовжують вдосконалювати спортивну майстерність у своїх тренерів і досягають чудових результатів, – каже Олена Дуло. - Ми пишаємося такими студентами: Гіві Модебадзе, який здобув звання майстра спорту з тайського боксу, став срібним призером Кубку Світу у ваговій категорії 74 кг, м. Шегет (Угорщина); Троян Віталій – майстер спорту з пауерліфтингу; Туряниця Андрій, майстер спорту з американського футболу, став призером чемпіонату України з американського футболу серед чоловіків, м. Київ; Конопльова Марина, Павлюк Валерія та Щур Вікторія майстри спорту України з регбі – стали призерами чемпіонату Західноукраїнської Асоціації Регбі (ЗАУР) серед жінок, м. Львів; Гаїбов Ален – майстер спорту з шидокан карате, бронзовий призер чемпіонату Світу серед чоловіків у ваговій категорії 75 кг, м. Будапешт (Угорщина), і це тільки минулорічні досягнення. Призери ж попередніх років: Бан Єлизавета – майстер спорту міжнародного класу, чемпіонка світу серед юніорок, травень 2013 р., м. Каунас (Литва); Потокій Василь – майстер спорту з гирьового спорту, чемпіон Світу 2013 р., м. Лутракі (Греція); Гичка Микола – майстер спорту з гирьового спорту, призер Всеукраїнських змагань серед студентів вищих навчальних закладів у ваговій категорії 68 кг 2014 р., м. Харків (Україна); Найда Станіслав – кандидат у майстри спорту з греко-римської боротьби, призер міжнародного турніру 2014 р. (Румунія); Мігаліско Ервін – кандидат у майстри спорту з тхеквандо, бронзовий призер чемпіонату у ваговій категорії 74 кг 2014 р., м. Полтава (Україна). А також майстри спорту України з гандболу: Кропивницька Тетяна, Шваб Світлана, Мазюта Леся, Лебєдева Марина, Воронова Надія, Кильч Тетяна, Лезинська Ганна – незмінні багаторазові чемпіони України. Мишко Вероніка – майстер спорту міжнародного класу з танцювального спорту, срібний призер Міжнародних рейтингових змагань 2015 р. в Чехії та Словаччині, є нашою аспіранткою».
Цього року факультет вперше бере участь у реалізації грантового проекту «Міжнародне молодіжне спортивне партнерство» з Кошицьким технічним університетом (Словаччина). Проект фінансується Норвежським фінансовим механізмом та бюджетом уряду Словаччини на суму 73 166,5 Є. Співпраця передбачає влаштування спортивних таборів для студентів в Україні та Словаччині зі сноубордингу, велотуризму, водних видів спорту (рафтингу, віндсерфінгу, вейкобордингу, каякінгу тощо). Завданням проекту, крім ознайомлення з різними видами спорту, є розвиток туризму, підтримка економічної співпраці, інтегрований розвиток прикордонних регіонів, особливо ж спрощення безпосередніх контактів між жителями Словаччини та України. Вже відбулося два курси із сноубордингу в Україні на горі Красія (тривалістю 7 днів) та в Словаччині в Бахлєдовій долині (тривалість 8 днів), в яких взяли участь студенти факультету здоров’я людини, а також фізичного, філологічного, математичного, економічного, медичного, юридичного, географічного та стоматологічного факультетів. «Всі кошти проекту спрямовано на студентів: щоб вони могли навчитися активно відпочивати, оздоровлюватися, прищепити їм любов до здорового способу життя. Не треба бути майстром спорту, щоб взяти участь у цьому проекті. Завдання—займатися фізичною активністю, певними видами спорту. Наступний тур запланований у Словаччині на озері Домаша з 18 по 25 червня. Учасники, а це студенти з різних факультетів УжНУ, будуть займатися водними видами спорту.
Завідувач кафедри основ здоров’я Ксенія Мелега, доцент, кандидат медичних наук розповідає, що кафедра, яку вона очолює – наймолодша, створена у 2013 році унаслідок реорганізації та у зв’язку з введенням нового галузевого стандарту освіти фахівців з напряму «здоров’я людини» та спеціалістів з фізичної реабілітації. «Факультет і кафедра вдало виконують завдання підготовки фахівця, який знає як зберегти, зміцнити та відновити здоров’я. Насправді, бути здоровим – це щоденна праця. Треба розуміти, що таке бути здоровим, звідки береться здоров’я, які його методи підтримання. Ми забезпечуємо викладання таких дисциплін, як основи здорового способу життя, раціональне харчування, дієтотерапія, діагностика та моніторинг стану здоров’я тощо. Людина, яка до нас вступила, повністю може зрозуміти і знати як стати здоровою, а потім зможе навчати інших». Факультет випускатиме також вчителів з основ здоров’я в школі. «Це досить рідкісна кваліфікація і практично ніхто, окрім нас, на Закарпатті не забезпечував загальноосвітні навчальні заклади такими спеціалістами. Це буде додаткова кваліфікація для ОКР спеціаліст та магістр», - пояснює Ксенія Мелега.
Спеціалісти з кваліфікацією фітнес-тренера, яких готують на факультеті, володіють не тільки знаннями щодо застосування фізичних вправ, а й вміють навчити людину правильно харчуватися, побудувати режим дня, впорядкувати сон, спланувати своє дозвілля, загартувати свій організм тощо. «Велике місце відводиться профілактиці різних захворювань сучасності, «хвороб цивілізації», адже серцево-судинні захворювання, ішемічна хвороба серця, гіпертонічна хвороба, ожиріння, цукровий діабет, на жаль, молодіють. Медики, звісно, лікують, але саме попередити захворювання, навчити людей як не захворіти, оминути «хвороби цивілізації» – це і є наше завдання», - додає Ксенія Мелега. – Крім того, набуває популярності нова професія – консультант зі здоров’я. Такі посади відкриваються у різних фітнес-центрах. «Зважаючи на це, ми ввели у навчальний план підготовки освітнього ступеня магістра дисципліну «Основи персонального тренінгу». Такий консультант складе індивідуальну фітнес-програму для кожного клієнта, яка обов’язково покращить стан його здоров’я».
У світі поширюється мода на здоров’я. Україна не є виключенням, але цей процес відбувається не так швидко, ніж хотілося б, однак передумови для формування здорової нації є. Факультет здоров’я людини активно працює у цьому напрямку. Зокрема, на кафедрі основ здоров’я відкрили Школу здоров’я. У доступній формі фахівці доносять до школярів та студентів інформацію про те, як бути здоровим і що для цього потрібно робити. Така програма діє для популяризації активного способу життя. «Одним із наших завдань є вивчення способу життя студентів і розробка рекомендацій щодо його оптимізації та запобігання різноманітним захворюванням. За статистикою, 90% школярів закінчують навчання маючи певні проблеми зі здоров’ям. У такому стані вони продовжують навчання у вишах. На факультеті здоров’я ці недоліки виправляють з перших днів навчання: формують культуру здоров’я і вчать поширювати цінні знання для широкого загалу», - додає завідувач кафедри.
Доцент кафедри фізичної реабілітації Богдан Дикий доповнює знання студентівінформацією пронетрадиційні засоби оздоровлення та реабілітації: розповідає про користь від вуглеходіння, моржування та впроваджує це на практиці. До слова, його досягнення з вуглеходіння внесено до національного реєстру рекордів України. «До честі нашого декана і факультету, я отримав велику підтримку і можливість викладати нову дисципліну для студентів освітнього рівня бакалавр – «біоритмологію». Всі наші оздоровчі процеси мають біоритми як по годинах, так і залежать від сезонних і місячних фаз. Цю інформацію ми детально розповідаємо студентам. Наш факультет є передовим у цій справі. Дуже багато залежить від режиму дня, - розповідає Богдан Дикий, який колись вилікувався від бронхіальної астми після того як зайнявся йогою та загартовуванням, за що отримав патент на винахід. Багато хто на Закарпатті моржує за системою Богдана Дикого. «Студенти засвоюють теорію на практиці: самі проходять по розпеченому вугіллю босими ногами,при цьому ніхто не травмується. Треба дати людям природні методи оздоровлення і реабілітації», - каже Богдан Дикий.
Завдяки науковим публікаціям викладачів факультету здоров’я людини, професорсько-викладацький склад залучили до участі у дослідженнях на національному рівні для розробки програми реабілітації воїнів АТО. Кафедра фізичної реабілітації проводить клінічні випробування фізіотерапевтичного апарату, який вводить організм у стан штучного гіпобіозу. На фоні такого стану відбувається підвищення адаптаційних резервів організму. «Ми короткочасно входимо у цей стан під час моржування, а фізіотерапевтичний апарат вводить організм у стан зниження температури на довготривалий час. Наразі проводимо цикл клінічних досліджень у постраждалих від наслідків аварії на ЧАЕС, воїнів АТО, інвалідів», - каже Богдан Дикий.
Для студентів факультету створено всі умови для навчання. Упродовж останніх трьох років колектив працює над оновленням матеріально-технічної бази: замінено всі вікна в аудиторіях на металопластикові, встановлено автономне опалення, обладнано реабілітаційний центр із сучасним масажним кабінетом, кабінетом функціональної діагностики. Повністю відремонтовано лекційні аудиторії, дві з яких мають мультимедійне обладнання. За словами керівництва факультету, ці позитивні зміни оцінюють студенти. Такі умови приваблюють майбутніх абітурієнтів, тому у 2013, 2014 та 2015 рр. факультет здоров’я людини повністю заповнив ліцензійний обсяг.
Заступник декана з навчальної роботи, доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання, кандидат наук з фізичного виховання і спорту Наталія Бондарчук розповідає, що раніше на факультет вступало 90% хлопців (у першому наборі було дві дівчини), а тепер дівчат і хлопців порівну. «Популяризація здорового способу життя, спортивні ігри, участь у змаганнях підвищує емоційний фон молоді, - пояснює Наталія Бондарчук. – Є такі види спорту, які в Україні не дуже розвинені, але у зв’язку з тим, що ми живемо біля кордону і студенти багато подорожують, вони пізнають їх в Європі і розвивають на наших теренах, головне їм не заважати, а умови є і є кому тренувати. Розвиток фізичних якостей, позитивні емоції, якісне навчання – все це може надати наш факультет».
З 1-го вересня 2016 року на факультеті навчатимуть за новою спеціалізацією «олігофренопедагогіка, логопедія». «На Закарпатті таких фахівців до цього не готували, в Україні ж такі напрямки є у небагатьох педагогічних вишах, - коментує Олена Дуло. - На Закарпатті величезна потреба у таких фахівцях. Дуже потрібні асистенти вчителів загальноосвітніх навчальних закладів та спеціальних навчальних закладів. Україна втілює європейські принципи щодо дітей з особливими потребами. Таких дітей потрібно не відокремлювати від суспільства, роблячи вигляд, що їх немає, а залучати до активного життя через інклюзивне та інтегроване навчання. Виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку має лягати не лише на плечі батьків, а й здійснюватися за допомогою фахівців, які мають спеціальну освіту».
З дозвіллям на факультеті здоров’я людини питань не виникає. Тут знають як активно і з користю відпочити. За словами декана, на всіх загальноуніверситетських заходах їх студенти займають призові місця, а крім того подорожують та займаються творчістю. Зокрема, на конкурсі краси УжНУ звання першої віце-міс отримала студентка факультету Ніколетта Кобець.
Декан факультету Олена Дуло зауважує: «Наявність сертифікатів ЗНО підвищило рівень знань студентів, вступний бал яких з кожним роком зростає. У попередні роки для вступу на наш факультет абітурієнти складали нормативи з фізичної підготовленості, що могло бути стримуючим фактором для абітурієнтів з високим рівнем знань, але з низьким фізичним рівнем. На сьогоднішній час для вступу потрібні тільки сертифікати ЗНО з трьох предметів».