УжНУ розвиває нову перспективну спеціальність – «Спеціальна освіта»
Бути педагогом може тільки та людина, яка поєднує любов і повагу до дитини з глибокими професійними знаннями. Навчати потрібно всіх дітей: жвавих і задуманих, здібних і таких, яким треба пояснювати матеріал декілька разів, здорових і тих, які мають певні проблеми із здоров’ям. Для навчання дітей з вадами фізичного або розумового розвитку треба мати спеціальні знання та добру душу.
В Україні державна підтримка дітей з особливостями психофізичного розвитку набула особливого значення після ратифікації нашою країною у 2009 році Конвенції ООН про права інвалідів. У сучасному світі інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в звичайні навчальні заклади – це глобальний суспільний процес, який реалізується і в Україні. Його основою є готовність суспільства і держави переосмислити систему ставлення до інвалідів та осіб з обмеженими можливостями здоров᾿я з метою уникнення дискримінації, реалізації права на надання рівних з іншими можливостей у різних галузях життя, включаючи освіту.
Реформа освіти в Україні покликала до життя і реформу у спеціальній освіті для дітей з особливими потребами, а саме – залучення їх до навчання в найближчому за місцем проживання навчальному закладі. Визнано, що діти в таких умовах краще адаптуються до навколишнього середовища, швидше оволодівають соціальними навичками, почуваються більш самостійними, потрібними в суспільстві. Тому за останні роки в українських школах та дошкільних закладах, відповідно до європейського досвіду, здійснюється інтегроване та інклюзивне навчання, починає діяти спільне освітнє середовище для дітей з особливостями психофізичного розвитку та їх здорових однолітків. Для здійснення такого спільного навчального процесу потрібні фахівці-освітяни із відповідними професійними знаннями та добрим, люблячим серцем.
Саме таких фахівців за спеціальністю «Спеціальна освіта», спеціалізацією «Олігофренопедагогіка. Логопедія» почали готувати з минулого навчального року на факультеті здоров᾿я та фізичного виховання ДВНЗ «УжНУ» за денною та заочною формами навчання. Жоден інший вищий навчальний заклад області такої спеціальності немає.
Студенти спеціальності «Спеціальна освіта» отримають глибоку теоретичну підготовку шляхом вивчення професійно орієнтованих предметів психолого-педагогічного та медичного спрямування: Основи генетики; Невропатологія; Психопатологія; Клініка інтелектуальних порушень; Гігієна дітей та підлітків; Логопсихологія; Корекційна психопедагогіка; Логопедія з практикумом; Мовленнєві та сенсорні системи та їх порушення; Психолого-педагогічна діагностика та вивчення дітей з вадами; Діагностика і корекція розладів спектру аутизму тощо. Крім того, студенти вивчатимуть ряд спецметодик викладання різних предметів дітям з психофізичними вадами.
Тільки впродовж терміну бакалаврату передбачено проходження семи видів практик: пропедевтична волонтерська; навчальна і виробнича у спецгрупах ДНЗ; навчальна у початкових класах; навчальна і виробнича у спецшколах, спецкласах та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів; педагогічна логопедична.
Випускники спеціальності «Спеціальна освіта» володітимуть компетентностями у корекційному навчанні дітей із затримкою психічного розвитку, розумовою відсталістю, із важкими порушеннями мовлення та нестабільним емоційним станом.
Фахівці зазначеної спеціальності можуть працювати:
- - вчителем індивідуальної форми навчання дитини з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах;
- - вчителем спеціальних класів загальноосвітніх навчальних закладів;
- - асистентом вчителя у інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів;
- - вчителем спеціальних шкіл для дітей з вадами розумового розвитку;
- - логопедом дошкільного навчального закладу та логопедичного пункту;
- - вчителем розвитку мовлення;
- - консультантом психолого-медико-педагогічної консультації.
Діти із порушеннями психофізичного розвитку завдяки професійній роботі фахівців із спеціальної освіти можуть успішно інтегруватися у спільноту, частина з них можуть вчитися із своїми здоровими однолітками у звичайних школах і дошкільних закладах, і тому ця професія є особливо необхідною та актуальною саме тепер.
Європейський досвід, сучасна державна політика в галузі освіти вказує на зростання попиту на фахівців із спеціальної освіти (дефектологів). Дефектологи потрібні у освітніх закладах. Фахівці-дефектологи, що вийдуть із стін факультету здоров᾿я та фізичного виховання УжНУ, отримають грунтовну теоретичну підготовку, здобудуть добрі вміння і навички до практичної роботи. Кожна дитина має право на якісну освіту, яку їй допоможе здобути педагог-професіонал.
Здобувши фах спеціаліста-дефектолога на факультеті здоров᾿я та фізичного виховання – ви отримаєте перспективну і благородну професію, яка є затребуваною на сучасному ринку праці.
Для абітурієнтів, що поступатимуть на 1 курс, необхідно пройти ЗНО з таких предметів:
- - українська мови та література;
- - біологія;
- - одного предмету на вибір абітурієнта: історія України, математика.
Буде здійснюватися набір і на базі ОКР молодшого спеціаліста на основі фахового іспиту на денну і заочну форми навчання.
За інформацією факультету здоров᾿я та фізичного виховання





