Новини

28.12.2014
1872

УжНУ запрошує підприємців на інноваційну платформу для співпраці науки та бізнесу

УжНУ запрошує підприємців на інноваційну платформу для співпраці науки та бізнесу

П’ятеро науковців УжНУ повернулися з робочої поїздки у Білорусію, що проходила рамках проекту TEMPUS «INNOLAB» і стала завершальною в інноваційному проекті, спрямованому на співпрацю науки та бізнесу.

Ідея TEMPUS «INNOLAB» полягає у залученні бізнесу, підприємницьких структур до співпраці з університетами саме з метою стимулювання інновацій. Учасники проекту – виші з Греції, Естонії, Великобританії, Білорусі, а також українські університети-партнери – Києво-Могилянська академія та Харківський політехнічний інститут.

У Мінську відбулася конференція, у якій взяли участь ректор УжНУ професор Володимир Смоланка, професор економічного факультету Світлана Слава, заступник декана економічного факультету Роман Завадяк, підприємець Сергій Тичина, студентка економічного факультету, переможниця конкурсу «Ринок ідей» Вікторія Завацька взяли участь, представивши напрацювання останнього етапу проекту.

Під час конференції були озвучені висновки з дослідження інноваційних потреб підприємств та університетів та їх можливий уплив на діяльність інноваційних лабораторій (В.Смоланка, С. Слава, О. Берча), а також розглянуто основні засади формування інноваційної лабораторії (У. Венесаар, С. Слава), їх практичну реалізацію в університетах-партнерах проекту (К. Калантарідіс, міжнародний координатор проекту), результати втілення експерименту «ринок ідей» (О. Опекун, Р. Завадяк), узагальнювальні висновки від підприємств (С. Тичина).

Пропозиції щодо створення реальної комерційної бази для діяльності таких лабораторій на власному досвіді продемонстрували доповідачі з Грузії. Інформативними були доповіді студентів з університетів-партнерів, зокрема, студентки 3-го курсу економічного факультету УжНУ Вікторії Завацької.

Ректор УжНУ Володимир Смоланка зазначив, що TEMPUS «INNOLAB» — проект стратегічного спрямування, орієнтований на розвиток високої інноваційної та творчої культури в університетському та задіяному підприємницькому середовищу, яке сприяє створенню високотехнологічних робочих місць (якісних і високооплачуваних), а відтак – досягненню економічного розвитку та згуртованості регіону через підвищення контактності між різними учасниками інноваційного процесу. Здійснювана діяльність інтегрує науковий потенціал різних факультетів (як викладачів, так і студентів), що є особливо цінним.

Проект отримав підтримку з боку Міністерства освіти і науки України, яке рекомендувало всім іншим вишам приєднуватися до впроваджених інноваційних платформ у трьох університетах-партнерах. Адреса платформи в УжНУ: http://innolab.uzhnu.edu.ua/.

«Нині у рамках проекту в УжНУ впроваджено дві платформи з відповідним програмним забезпеченням – навчально-інноваційну платформу «ринок ідей» та регіональну інноваційно-практичну платформу, на якій вже зареєстровано понад 60 підприємств. Проект має практичні напрацювання в освітній сфері, зокрема, впровадження спеціального програмного забезпечення «ринку ідей» у навчальну діяльність, коли студенти мають змогу відчути себе дотичними до вироблення інноваційних підприємницьких рішень.

Очікуємо, що структура, а відтак і якість освіти таким чином може суттєво змінитися на краще, оскільки буде ґрунтуватися на діях («action based education»), а не тільки теоретичних узагальненнях. Саме цього переважно прагнуть студенти – набуття практичних навичок і максимального підвищення можливостей працевлаштування. У рамках проекту ми здійснили два експериментальних етапи «ринку ідей», пересвідчившись, що з кожним разом виходить краще й вишуканіше. Обговорили також зі студентами виражені потреби підприємства, виконали ряд дипломних робіт на запити підприємств. Навесні будемо створювати міждисциплінарні групи, до яких запросимо студентів інших факультетів УжНУ, оскільки вже виражений запит від підприємства вимагає також інженерного рішення.

Ю.М. Бажал, професор Києво-Могилянської академії, знаний науковець у сфері інновацій, на конференції підтвердив думку про те, що ідея проекту еволюційна й нова для України. Це суттєво переформатовує розуміння ефективності й результативності процесу інновацій, оскільки, на відміну від теперішніх підходів, коли інновації мають окреме інституційне провадження на етапі генерування та етапі впровадження ідеї, пропонується, аби підприємства, освіта і наука діяли разом на одному чи на всіх етапах.

Добрим стартом для цього є етап генерування ідей. Мотивація студентів для участі у проекті дуже висока, адже троє переможців таких конкурсів 2014 року мають шанс зробити у січні 2015 року навчально-освітній візит до університету-партнера у Великобританії. Крім того, під час недавно проведеного круглого столу з підприємцями та представниками ОДА виникла ідея розвинути в рамках «ринку ідей» співпрацю з талановитими школярами Малої академії, що привнесе особливу родзинку в цей вид діяльності, формуючи їх причетність до вишу ще на етапі доуніверситетського навчання», – розповіла Світлана Слава.

Один з важливих аспектів, що розглядався на конференції, був зосереджений на впровадженні «ринку ідей». Про результати такої роботи в УжНУ доповідав Роман Завадяк: «Перший «ринок ідей» відбувався на базі ТОВ «Solar-Карпати» з участю п’яти вишів України та Білорусії – всього понад 250 учасників. Другий етап тривав у жовтні-листопаді на ТОВ «Перечинська швейна фабрика». Директор підприємства сформулював свою потребу – виявити можливі напрями диверсифікації діяльності.

У цьому «ринку ідей» взяли участь 95 студентів економічного факультету УжНУ – 78 із них розмістили свої ідеї на сайті. Директор фабрики ознайомився із запропонованими ідеями та вибрав 6 основних переможців, які розподілили між собою 3 призові місця.

У рамках «ринку ідей» були прочитані дві лекції – про відкриті інновації та креативне мислення. Також ми провели зустріч студентів із директором Перечинської швейної фабрики, під час якої студенти могли запитувати про різні аспекти виробництва.

Під час роботи студенти могли вкладати власні кошти у впровадження ідей: мали умовні 100 тисяч гривень, виступаючи у ролі інвесторів та власників ідей. Плануємо вже навесні провести «ринок ідей» на іншому підприємстві, зацікавленому у такій співпраці. Маємо намір залучити до нього студентів економічного, інженерно-технічного, фізичного та математичного факультетів».

Вікторія Завацька, студентка економічного факультету і переможець цьогорічного «ринку ідей», зазначає, що їй було дуже цікаво взяти участь у проекті, побувати на конференції у Мінську. «Ринок ідей» спрямований на розвиток креативного мислення. Важливим є сам процес розвитку ідей. Моя ідея стосувалася зміни напряму виробництва Перечинської швейної фабрики. Братиму участь у «ринку ідей» і надалі. Укотре переконалася, наскільки важливі інноваційні ідеї».

Науковці УжНУ очікують, що інноваційною платформою та «ринком ідей» зацікавляться підприємці, зокрема закарпатські. Сьогодні до співпраці долучилося понад 70 підприємств, планова рамка — 120 до закінчення проекту у лютому.

Також на створеній платформі студенти можуть розміщувати свої резюме у частині профілю Інноваційної лабораторії УжНУ. Відтак, підприємства, які співпрацюватимуть з вишем, матимуть можливість вибрати собі для роботи на підприємстві випускників чи навіть студентів, які отримали частину практичного досвіду вже під час навчання.

Наталія Каралкіна
Медіацентр УжНУ