Новини

14.05.2020
1303

Про дистанційну форму навчання на хімічному факультеті

Про дистанційну форму навчання на хімічному факультеті

Уже другий місяць триває дистанційне навчання у вищих навчальних закладах України. У такої форми навчання можна знайти свої плюси – декому працювати й навчатись вдома подобається навіть більше. Проте є факультети, чия специфіка досить важко підлаштовується під нові умови. Адже дистанційна форма не дає можливості працювати студентам в лабораторіях, робити дослідження  і практикуватись. Як справляються з новим викликом на хімічному факультеті розповідає декан факультету Василь Лендєл та відповідальний за електронне навчання на хімічному факультеті,  доцент кафедри органічної хімії Максим Фізер:

 У чому полягають особливості дистанційного навчання на вашому факультеті?                   

Особливості дистанційного навчання на хімічному факультеті передусім пов’язані із особливістю предмета хімії, а саме необхідністю писати хімічні формули.

По-перше, онлайн-редактор системи Moodle не дає змоги напряму вводити структурні хімічні формули, тому в більшості випадків свої відповіді студенти пишуть на листках, фотографують і прикріплюють як фотофайл, який займає порівняно великий об’єм. Все це веде до доволі швидкого збільшення об’ємів дискового простору, який займає предмет на сервері УжНУ.

По-друге,   онлайн редактор системи Moodle не дозволяє набирати багаторівневі рівняння та грецькі літери, що змушує викладачів та студентів знаходити певні шляхи аби обійти ці обмеження. Наприклад, писати назви грецьких літер прописом (гамма, дзета …), або, знову ж таки, давати завдання та відповіді за допомогою фото.

Ще одним надзвичайно важливим обмеженням системи дистанційного навчання є неможливість проведення повноцінної лабораторної роботи студентами. Звісно, можна знайти відео із деякими тривіальними реакціями і дати завдання студенту подивитися відеоролик. Однак це не може і близько замінити справжню практику у лабораторії. Тим більше, що у відео доволі часто опущено деталі та нюанси проведення тих чи інших експериментів. Справедливо стверджувати, що вивчати хімію без виконання хімічних експериментів є неефективно.

 

За допомогою яких інформаційних платформ відбулось впровадження дистанційного навчання у вас?

 Найбільш активно використовується система електронного навчання Moodle. Крім того, більшість викладачів активно користується й іншими засобами. Для екстренної та оперативної переписки із студентами більшість викладачів використовує Viber. Також активно використовується офіційна корпоративна електронна пошта домену @uzhnu.edu.ua. Особливо у тому випадку, коли у студента по якійсь причині не вдається вчасно завантажити файл-відповідь у систему Moodle, а час для відповіді вже вичерпано. Тоді студенти просто надсилають відповідь викладачеві на пошту. І, звичайно ж, конференція Google Meet, яка доступна співробітникам через їхню корпоративну пошту – дуже зручна система для проведення онлайн лекцій зараз.

 

Якою виявилась адаптація до дистанційного навчання, як пройшли перші тижні?

На мою думку адаптація пройшла легко і доволі оперативно. Ключовим моментом, який дозволив так би мовити «без втрат» перейти на дистанційну форму навчання, є допомога молодих співробітників, які добре володіють сучасними засобами інформаційних технологій, старшому поколінню.

 

Яке ставлення до дистанційного навчання у викладачів та студентів?

Наразі вже всі звикли. Реалії змусили нас перенести навчальний процес у цифрову площину, і ми це зробили доволі ефективно. Проте не думаю, що викладачі готові співрозмірно порівнювати електронне дистанційне навчання із денним стаціонаром. Дистанційне навчання має ряд недоліків. Передусім це стосується того, про що вже було зазначено – неможливість проведення експериментальних лабораторних робіт, що є основою вивчення хімії. Крім того, дистанційна здача самостійних робіт дуже занижує «самостійність» таких відповідей, адже неможливо уникнути списування, консультування із одногрупницею-відмінницею чи користування підручною глобальною бібліотекою Інтернет.

Щодо студентів –  загалом оцінки у всіх покращилися, можливо, через вище наведені недоліки дистанційного навчання. Проте, оцінки оцінками, але студенти приходять в УжНУ передусім за знаннями, і практичні заняття в лабораторіях, як хімічних, так і медичних, стоматологічних, фізичних і інших є незамінними. І студенти це розуміють. Тому, хоча цей період і дав змогу слабшим студентам підтягнути оцінки, більшість студентів чекає якнайшвидшого закінчення карантину та повернення класичного стаціонарного навчання.

Хочу підкреслити, що ставлення до дистанційного навчання у всіх без винятку не повинно бути негативним, адже це дало змогу продовжити навчальний процес та в перспективі дати розвиток науковому потенціалу в УжНУ та в Україні загалом. Хоч поки що технічно ми до кінця не готові до дистанційної форми навчання.

 

Діляться своїми враженнями й спостереженнями і студентка Людмила Гарапко та викладач Василина Русин.

Василина Русин, к.х.н., доцент, заступниця декана із виховної роботи:

Відомо, що хімічний факультет, як і медичний чи фізичний, ніколи не мав заочної форми навчання. Через те, що велика кількість аудиторних годин виділена на проведення наукових досліджень, хімічних експериментів. У нас не буває курсової чи магістерської роботи без експериментальної частини. І в цьому випадку дистанційне навчання не є ефективним. Ми не можемо проводити лабораторні заняття дистанційно. Курсові та магістерські роботи – це завжди щось нове, що ніхто ще не виконував, тому забезпечити їх виконання дистанційно неможливо.

 

Людмила Гарапко, студентка першого курсу, спеціальність ЕНОС, староста курсу:

Стосовно мого ставлення до дистанційного навчання – так, навчатися дистанційно непогано, але, звичайно, відвідувати факультет, спілкуватися вживу з студентами, викладачами без використання комп’ютерних технологій  набагато краще і легше. Важко тим, у кого немає комп’ютера і в них обмежений доступ до матеріалу. Тому краще відвідувати факультет, сидіти на парах і слухати лекції, виконувати лабораторні роботи, спілкуватися з одногрупниками. Таке навчання буде набагато ефективніше і, якщо можна сказати, повноцінніше.

 

Розмову вела Ганна Фельцан,

Інформаційно-видавничий центр

 

Категорії: