Новини

01.03.2019
726

«Особливих» педагогів готують на факультеті здоров'я та фізичного виховання УжНУ

«Особливих» педагогів готують на факультеті здоров'я та фізичного виховання УжНУ

Інклюзивне навчання, яке вже десятиліттями є невід’ємною складовою європейських та світових освітніх стандартів, успішно запроваджується і в Україні. Інклюзія допомагає особливим дітям навчатися в загальному освітньому середовищі, у колі своїх однолітків, і головне її завдання – аби жоден з них не відчував себе інакшим, а також створення рівних можливостей для всіх категорій дітей.

Інклюзивне навчання потребує спеціально підготовлених для цієї роботи фахівців. Третій рік поспіль їх готують на факультеті здоров’я та  фізичного виховання Ужгородського національного університету.

 -Спеціальність дуже цікава й затребувана на ринку освіти, - каже  декан факультету   Іван Миронюк. - Для УжНУ вона порівняно молода –  сьогодні навчаємо 3-й курс, а через рік буде перший випуск бакалаврів. Поза усяким сумнівом, спеціалісти дуже потрібні, причому не тільки в освітянських закладах, але й у сферах: навчально-реабілітаційних та соціально-реабілітаційних центрах, інклюзивно-ресурсних центрах, різних сферах самореалізації в житті. Даний напрямок дуже розвинутий в  усьому цивілізованому світі, де люди з особливими потребами є повноправними членами суспільства.  

Розуміючи високу потребу у спеціальних педагогах, працюємо над розширенням ліцензійного обсягу, який наразі дуже незначний і не може претендувати навіть на забезпечення потреб ринку Закарпатської області. Для цього потрібно виконати ліцензійні вимоги та відповідну процедуру. Зокрема, не багато є кандидатів наук і доцентів саме в корекційній педагогіці. Разом із фахівцями розглядаємо можливість відкриття магістратури.  Окрім того, на мою думку, є потреба і в розширенні спеціалізації. 

На факультеті відкрито ще кілька молодих та перспективних спеціальностей, які потребують відповідного кадрового потенціалу, зокрема ерготерапія,  фізична терапія, громадське здоров’я. 

Для виконання нових освітніх програм на факультеті залучено висококваліфікованих фахівців та зовнішніх спеціалістів. Зокрема, суттєву методичну та практичну допомогу в логотерапії, корекційній та інклюзивній педагогіці, спецосвіті надають фахівці із Швейцарії, разом з якими плануємо запуск спеціальної програми.

Стати «особливим» фахівцем сьогодні абсолютно реально, але докласти зусиль потрібно чимало.Складність у тому, що дана спеціальність ніби на межі між медициною та психолого-педагогічними дисциплінами. Вагомий відсоток навчального плану складають саме медичні дисципліни – психопатологія, нейропатологія, клініка інтелектуальних порушень, мовленнєво-сенсорні системи, анатомія, фізіологія. Випускник цієї спеціальності – це особливий педагог  з ґрунтовною підготовкою з відповідних медичних дисциплін. На нього покладена надзвичайно важлива місія – саме завдяки отриманим знанням, зусиллям, терпінню та любові фахівців процес інтеграції дітей з особливими освітніми потребами у звичайні освітні заклади та суспільство відбуватиметься природньо та успішно. А особливі діти отримають рівні з іншими можливості у різних галузах життя, включаючи й освіту. 

Наскільки є розвинутою мережа інклюзивних освітніх закладів на Закарпатті та яка потреба у фахівцях з інклюзивного навчання? -  цікавимося у  завідувачки Ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Олени Воротинцевої, випускниці УжНУ.

- «Особливі» діти в звичайних освітніх закладах нашої області навчалися ще на початку 2000-их років. Піонером у цій справі став педколектив Ужгородської ЗОШ № 20. Наразі, станом на січень 2019 року, в Ужгороді є 6 закладів дошкільної освіти, в яких запроваджена інклюзія, де навчаються 11 діток. У 8 закладах загальної середньої освіти Ужгорода налічується 13 класів з інклюзивним навчанням, в яких навчається 22 дітей, також є один  спецклас  для діток з ментальними порушеннями. 

Щодо Закарпаття, то за останні три роки кількість інклюзивних закладів в області зросла у 3 рази, зокрема, у 2018 році інклюзивне навчання організовано у 221 закладі освіти, де отримують освітні послуги 497 дітей з особливими освітніми потребами шкільного та 54 дитини дошкільного віку. Утричі збільшилася і кількість асистентів вчителів та вихователів.

Минулого року Закарпаття приєдналося до національного проекту «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», долучившись до створення мережі інклюзивно-ресурсних центрів, діяльність яких координує Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти нашого інституту. За рік в області було створено 18 ІРЦ,  проведено психолого-педагогічні комплексні оцінки 1580 дітей.

В ІРЦ надається комплексна оцінка розвитку дитини. У разі виявлення особливих освітніх  потреб, фахівці рекомендують батькам інклюзивну чи іншу форму навчання та складають індивідуальну програму корекційного навчання.

Зважаючи на те, що інклюзія в Україні порівняно молода сфера, фахівців катастрофічно не вистачає. Особливо потрібні дефектологи, асистенти вихователів, вчителів, олігофренопедагоги та логопеди для закладів, де запроваджена інклюзія.  

Бракує особливих фахівців і для забезпечення нормального функціонування інклюзивно-ресурсних центрів. У кожному ІРЦ повинні бути «особливі» спеціалісти. Оскільки дітей з ментальними порушеннями найбільше, то потрібні дефектологи,  олігофрено- та сурдопедагоги, а також логопеди. Тож покладаємо великі сподівання на студентів, які нині здобувають спеціальну освіту  на факультеті здоров’я та фізичного виховання УжНУ, і вже скоро  долучаться до  інклюзивного освітнього процесу в краї.

До речі, я теж випускниця факультету здоров’я та фізичного виховання УжНУ. У 2017 році я отримала на цьому факультеті свою третю вищу освіту та фах вчителя-дефектолога (олігофренопедагога, логопеда). Це відкрило для мене нові можливості для професійного та кар’єрного зростання в освітній галузі. Щиро вдячна за отримані ґрунтовні знання керівництву факультету та чудовим викладачам: кандидату наук з корекційної освіти Гаяш Оксані Володимирівні та чудовому фахівцю-практику Утьосовій Олені Іванівні. На факультеті здоров’я та фізичного виховання спеціальних педагогів готують на належному рівні.

Інформація для абітурієнтів:

Факультет здоров’я та фізичного виховання УжНУ: Спеціальність «Спеціальна освіта», освітня програма «Олігофренопедагогіка. Логопедія. Здоров’я людини»  (денна та заочна форми навчання). 

Студенти спеціальності «Спеціальна освіта» отримають глибоку теоретичну підготовку шляхом вивчення професійно орієнтованих предметів психолого-педагогічного та медичного спрямування: Основи генетики; Невропатологія; Психопатологія; Клініка інтелектуальних порушень; Гігієна дітей та підлітків; Логопсихологія; Корекційна психопедагогіка; Логопедія з практикумом; Мовленнєві та сенсорні системи та їх порушення; Психолого-педагогічна діагностика та вивчення дітей з вадами; Діагностика і корекція розладів спектру аутизму тощо. Крім того, студенти вивчатимуть ряд спецметодик викладання різних предметів дітям з психофізичними вадами.   Випускники  будуть компетентними у корекційному навчанні дітей із затримкою психічного розвитку, розумовою відсталістю, важкими порушеннями мовлення та нестабільним емоційним станом.

 Фахівці зазначеної спеціальності можуть працювати:

  • вчителем індивідуальної форми навчання дитини з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах;
  • вчителем спеціальних класів загальноосвітніх навчальних закладів;
  • асистентом вчителя у інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів;
  • вчителем спеціальних шкіл для дітей з вадами розумового розвитку;
  • логопедом дошкільного навчального закладу та  логопедичного пункту;
  • вихователем ДНЗ компенсуючого типу;
  • фахівцем (олігофренопедагогом, логопедом) інклюзивно-ресурсного центру;
  • вчителем предмету «Основи здоров᾿я» загальноосвітніх навчальних закладів.

Здійснюється набір на освітній ступінь бакалавра на 1 курс за денною та заочною формами навчання для осіб, що мають повну загальну середню освіту, з ліцензованим обсягом по 10 осіб кожної форми навчання та на базі ОКР «молодшого спеціаліста» на підставі фахового екзамену.

  • Для абітурієнтів, що поступатимуть на 1 курс, необхідно пройти ЗНО з таких предметів:
  • українська мови та література;
  • біологія;
  • одного предмету на вибір абітурієнта: історія України, іноземна мова.

 Інформаційно-видавничий ценр

Категорії: